Hoitamaton hampaisto

Hammaslääkäripelko | Hoitamaton hampaistoHengityksen haju |   Urheilijoiden hammashoitoHampaiden merkitys työpaikan saannissa

HOITAMATON HAMPAISTO ON VAARALLINEN

Hoitamattomia suu- ja hammastulehduksista voi olla merkittäviä seurauksia niille potilaille, joilla yleisterveys on jostain syystä olennaisesti heikentynyt. On useita yleissairauksia, joiden onnistunut hoito riippuu suun ja hampaiston kunnosta. Terveilläkin ihmisillä hoitamaton suu voi aiheuttaa monia ongelmia. Suussa olevan hammasplakin eli hammaspeitteen bakteeripitoisuus on erittäin suuri. Mitä enemmän plakkia on, sitä monimuotoisempia bakteereita löydetään suusta. Paksu hammasplakki liittyy huonoon suuhygieniaan. Hygienian vähäisyys tai puute aiheuttaa lisääntynyttä hampaiden reikiintymistä, huonosti istuvia paikkoja, ientulehdusta ja hammaskiveä sekä proteesien sopimattomuutta.

Suun bakteerikasvusto on varsin otollinen kasvuympäristö sairauksia aiheuttaville bakteereille kosteuden, lämpötilan ja ravinnonsaannin suhteen. Esimerkiksi, jos potilaalla on omat hampaat suussa ja niiden kiinnityskudoksissa on melkoista tulehdusta, voi ientulehduksesta aiheutuva haavapintojen yhteenlaskettu alue ienrajoissa olla potilaan kämmenen kokoinen. Tätä kautta aukeaa tie eläville tulehduksen aiheuttajille koko elimistöön.

Tulehdukset leviävät nopeasti

Tyypillisimpiä suutulehduksia ovat hampaiden tukikudoksien märkäpesäkkeet ja syvien reikien eli karieksen aiheuttamat hammasytimen tulehdukset. Myös puhkeaviin viisaudenhampaisiin liittyy monesti ongelmia etenkin nuorilla aikuisilla.

Hammasperäisissä bakteeritulehduksissa oireina ovat särky, paikallinen tai epämääräisesti säteilevä kipu ja pahakin turvotus tulehdusalueella.Viisaudenhampaaseen liittyvä hammasvierus tulehdus voi hoitamattomana estää suun avaamisen kivusta ja turvotuksesta johtuen. Hammasperäiset tulehdukset voivat levitä suun pohjaan, nielurisoihin tai jopa keuhkojen välitilaan saakka.

Yläleuassa hammastulehdukset saattavat ulottua poskionteloihin ja silmäkuoppaan. Alaleuassa hoitamattomasta tai huonosti hoidetusta tulehduksesta saattaa olla seurauksena hankalasti hoidettava luutulehdus.

Hankalat sieni-infektiot

Suun sieni-infektiot ovat yleensä hiivasienestä aiheutuvia. Oireina ovat epämääräinen limakalvoarkuus, kirvely, poltto ja limakalvojen punotus.

Levyproteesien alla voi olla appelsiinikuorimaista, paksuuntunutta ja punoittavaa limakalvoa sekä painokohtien kohdalla melkoista ikenien liikakasvua ja haavaumia.

Vaaleita sammaspeitteitä on hyvin harvoin muualla kuin kielen pinnalla. Hiivasienen eli candidan ongelmana on, että se kuuluu suun normaaliin elimistökantaan. Sitä hoidetaan vain silloin, kun se on aiheuttanut näkyviä oireita.

Kun potilaalle on annettu sienilääkitys, on samalla muistettava korjata proteesi. Jos proteesia ei korjata, hoito ei onnistu. Hiivasienen hoito suussa ei ole kovin helppoa ja oireet uusivat helposti. Proteesit on hoidon jälkeen syytä päivittäin desinfioida.

HLL Jarkko Wuorinen
TERVE SUU -lehden päätoimittaja